Hvordan starte utleie gjennom Feriebolig Leie?
Først må boligen registreres som turistbolig. Dersom du har kjøpt boligen gjennom Feriebolig Utland, så har vi de nødvendige papirene som trengs, og kan registrere boligen for deg. Hvis ikke ta kontakt for hjelp eller veiledning.
Stilles det noen krav til utleieboligen?
Det finnes 3 nivåer/ kategorier utleieboliger (Valencia-regionen). Se oversikt minimumskrav
Utover dette må boligen være forsikret, og holde en standard som svarer til vår målgruppe.
Må jeg skatte av inntektene?
Alle må skatte av eiendommer som man ikke bruker permanent, og på den samme selvangivelsen oppgir man leieinntekter. Det er 2 forskjellige selvangivelser for residente og ikke residente, men skatteoppgjøret er ellers nokså likt. Ta kontakt med oss for hjelp eller veiledning.
Finns det muligheter for fradrag på skatten?
Ja, nærmest alle utgiftene du har på huset eller i forbindelse med utleie kan trekkes fra. Lokal eiendomsskatt (kjent som IBI eller SUMA), fellesutgifter, strøm, vann, utgifter i forbindelse med utleie (megler, regnskapsfører m.m.). Årlige utgifter deles på 12 og multipliseres med det antall måneder boligen har vært utleid. Normal ferieutleie er ikke momspliktig.
Hva kan Feriebolig Utleie hjelpe til med?
- Vi hjelper med alt innen juridisk og regnskap (registrering/ skatt).
- Vi tar bilder av boligen med profesjonell fotograf, og med mulighet for 3D (med Matterport), slik at kunden kan få en virtuell tur i og utenfor boligen (på skjerm eller med “VR-briller”). Med denne teknologien kan kunden også se et tverrsnitt av boligen.
- Vi markedsfører boligen på egen hjemmeside som er synkronisert med alle de største markedsføringskanalene, nasjonale og internasjonale (Finn.no, Airbnb, Booking.com, Expedia, Hotels.com m.m.). Og man kan selv velge hvis det er noen kanaler man ikke ønsker.
- Vår partner i utviklingen av webløsning er Avantio, som er verdensledende leverandør av programvare skreddersydd for ferieutleie.
- Vi tilbyr egen login på intranettet for huseiere, for å sikre god kommunikasjon og trygghet for utleier.
- Vi tar oss av alt praktiske med utvask, og har håndverkere tilgjengelig til enhver tid.
- Kontoret i Oslo og våre boligmesser i Norge med lang erfaring med å selge boliger i Spania vil også være viktig i markedsføringen av din bolig.
- Kontoret i Torrevieja har et profesjonelt flerspråklig team som er tilstede for å gi leietaker en god opplevelse og den servicen som trengs
Hvordan får vi betalt?
All betaling, og depositum blir blir først betalt til vår konto. 20% ved reservering, og resten senest 30 dager før ankomst. Leiebeløpet etter at vårt honorar er trukket fra blir overført direkte til huseiers konto etter avtale. Alle opplysninger om leieforholdet og betalinger vil være tilgjengelig på intranettet.
Hva hvis noe blir ødelagt?
Vi holder tilbake et depositum som blir betalt tilbake når vi har forsikret oss om at boligen er i orden. Utover det er en god hjemme- og innboforsikring viktig. Vi samarbeider med Mapfre, og anbefaler dem. Utover det anbefaler vi alle leietakere å tegne reiseforsikring.